VAD, HUR OCH VAFFÖDÅDÅ?

De senaste åren har det dykt upp fler och fler leksaksbibliotek runt om i världen, och trots att det finns över 6 500 i Europa saknades det ett i Stockholm. Därför grundade Josefin Skugge i februari 2023 den ideella föreningen Leksaksbiblioteket Stockholm och i februari 2024 öppnade äntligen vårt kära leksaksbibliotek, i Skarpnäck i södra Stockholm.

Leksaksbiblioteket Stockholm arbetar för att ge alla barn tillgång till ett stort och varierat utbud av kvalitetsleksaker, spel och pussel för en liten kostnad, för att främja delat ägande och spara på jordens ändliga resurser. Förhoppningen är också att kunna låna ut kalasartiklar och andra barnrelaterade produkter, såsom bärsjalar och babyprylar.

Som en social mötesplats är Leksaksbiblioteket Stockholm ett ställe där barn och vuxna kan leka och samtidigt lära sig om miljö, hållbarhet och hur vi kan förändra vårt konsumtionsmönster. Ambitionen är även att involvera förskolor och skolor i vårt engagemang.

Bli medlem idag, och hjälp oss att göra Söderort lite lekfullare.

Illustration som visar en person bakom en disk med texten "Köp mindre, låna mera", gjord av Anna Gröning.

Leksaksbiblioteket Stockholms styrelse består idag av sju personer förenade kring idén om ett leksaksbibliotek, alla med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser. Utöver styrelsen bidrar fler med sin tid och kompetens gällande en salig bladning av saker.

Här är vi som pysslar med styrelsearbetet.

Josefin Skugge

LEDAMOT

Utbildad studie- och yrkesvägledare som sa upp sig från sitt jobb på ett gymnasium för att förverkliga idén om ett leksaksbibliotek. Ser fram emot att leksaksbiblioteket får utvecklas och bli en självklarhet i folks och framför allt barnens liv. Älskar att gå på loppis, binda blomsterbuketter och spela escape rooms. Bor i Högdalen. Favoritleksak just nu: enpersonspussel-spel som typ det här: https://lbsthlm.lend-engine.com/admin/item/120

Emmaliz Larsson

Madeleine Beermann

LEDAMOT

Jobbar med uppföljning och utveckling av socialtjänsten. Har tidigare på olika sätt jobbat i olika barn- och ungdomsverksamheter sedan hon gick i högstadiet och har även drivit projekt om barns rätt till lek. Strävar efter att leva hållbart och att inspirera fler att också vilja och göra det. Bor i Skarpnäck. Favoritleksak: hinderbana och tycker att skogen är den absolut bästa lekplatsen.

Linnea Adolfsson

ORDFÖRANDE

Psykolog med inriktning på barn och unga. Trivs bäst i trädgården på landet. Tycker om att dagdrömma och minns nostalgiskt sin egen barndoms leklusta. Ser Leksaksbiblioteket som ett sätt att främja barns rätt till lek och fantasi. Bor i Högdalen. Favoritleksak: smågubbar.

Karoline Lundvall

KASSÖR

Utbildad inom socialpsykologi, arbetsliv och hälsa, med erfarenhet av att tillsammans med civilsamhället förebygga ofrivillig ensamhet bland äldre. Arbetar idag som kvalitetsutvecklare inom äldreomsorgen. Hennes vision är att se Leksaksbiblioteket utvecklas till en naturlig mötesplats där människor kan hitta gemenskap. Bor i Kärrtorp. Favoritleksak: såpbubblor.

Sandra Marteleur

LEDAMOT

Musiker och fiollärare som bor i Bagarmossen. Är glad låntagare på Leksaksbiblioteket som har sett hur barnens glädje och lek ökat hemma när vi slipper köpa och äga leksaker. Tror att Leksaksbiblioteket har en viktig roll i hållbar utveckling och att skapa en ny norm: att dela. Älskar att gå i skogen och segla. Favoritleksak: pussel.

Thomas Jonsland

LEDAMOT

Socionom som arbetar som utredare på Socialstyrelsen. Har ända sedan tonåren arbetat med och för barn på olika sätt. Brinner för barns delaktighet och deras rätt till kultur och en hållbar framtid. Bor i Axelsberg. Favoritleksak: trätågbanor.

Här kan du ta del av Leksaksbiblioteket Stockholms verksamhetsberättelse för 2023.